Tero
Elomaa
Pimpparauta ja sillä
soittaminen
Eräs kansanmusiikissa
käytettävä soitin on triangeli eli pimpparauta. Kansanomainen nimitys
pimpparauta tulee siitä, että kolmion muotoista soitinta lyödään ohuella
tangolla tai puikolla eli sitä pimputetaan. Triangeli on hyvin vanha soitin. Sitä on soitettu ainakin jo
1500-luvulla. 1600 luvun alussa
tehdyssä Kristuksen syntymäjuhlaa kuvaavassa Ambrosius Franckenin maalauksessa
on orkesteri, johon kuuluu myös pimpparaudan soittaja.
Huomattava pimpparaudan kehittäjä ja soittaja oli Kiuruveden Koivujärven Rauhaniemen seppä Erkki Saastamoinen, jota sanottiin Koivujärven Väinämöiseksi. Olen nähnyt hänet Kaustisella 1970-luvulla. Hän oli vaikuttava ilmestys valkoisine hiuksineen ja partoineen ja hänen taiturimainen soittonsa teki kuulijaan maagisen vaikutuksen. Pajassaan hän teki lukemattomia pimpparautoja kokeilemalla erilaisia materiaaleja, ainevahvuuksia, muotoja sekä lämpö- ja pintakäsittelyjä. Kokeilujen tuloksena hän sai raudat soimaan kuin viritettyinä tiettyyn sävelkorkeuteen ja sen kerrannaisiin. Koin suurena kunniana sen, kun Kaustisen Pelimannitalon Laulutuvan silloinen vetäjä Saila Sillanpää tuli sanomaan minulle muutama vuosi sitten, että soitan kuin Erkki Saastamoinen. Hänestä tehtiin elokuva Soittava seppä vuonna 1981 ja muistojulkaisu Seppä ja rauta vuonna 1990. Erkki Saastamoinen kuoli 1989.
Huomattava pimpparaudan kehittäjä ja soittaja oli Kiuruveden Koivujärven Rauhaniemen seppä Erkki Saastamoinen, jota sanottiin Koivujärven Väinämöiseksi. Olen nähnyt hänet Kaustisella 1970-luvulla. Hän oli vaikuttava ilmestys valkoisine hiuksineen ja partoineen ja hänen taiturimainen soittonsa teki kuulijaan maagisen vaikutuksen. Pajassaan hän teki lukemattomia pimpparautoja kokeilemalla erilaisia materiaaleja, ainevahvuuksia, muotoja sekä lämpö- ja pintakäsittelyjä. Kokeilujen tuloksena hän sai raudat soimaan kuin viritettyinä tiettyyn sävelkorkeuteen ja sen kerrannaisiin. Koin suurena kunniana sen, kun Kaustisen Pelimannitalon Laulutuvan silloinen vetäjä Saila Sillanpää tuli sanomaan minulle muutama vuosi sitten, että soitan kuin Erkki Saastamoinen. Hänestä tehtiin elokuva Soittava seppä vuonna 1981 ja muistojulkaisu Seppä ja rauta vuonna 1990. Erkki Saastamoinen kuoli 1989.
Nykyisistä pimpparaudan tekijöistä mainittakoon Rauno Nieminen Ikaalisesta ja Juhana Nyrhinen Ylöjärven Kurusta. Rauno Niemisen kirjoitus Rijankeli, tahtirauta, pimpparauta... löytyy lehdestä Friiti Nro 3 vuodelta 2004. Siinä kerrotaan mm. kuinka Rauno teki pimpparautoja yhdessä seppä Eino Skytän kanssa ja niistä tuli niin hyviä, että Kansallisoopperan orkesterikin hankki niitä puolisen tusinaa.
Pimpparaudan pitotapoja
Klassisen musiikin
konserteissa triangelia riiputetaan narussa tai nauhassa ja sitä lyödään
silloin tällöin vapaana eli vaimentamattomana. Pelimannimusiikissa pimpparauta
soi pääsääntöisesti joka tahdissa ja yleensä sekä vaimennettuna että vapaana.
Tavallisesti lyödään vaimennettuna alatankoon ja vapaana ylätankoon.
Lyöntipuikko on siis kolmion keskellä. Pelimannitapahtumissa olen nähnyt
monenlaisia pitotapoja. Jotkut pitävät kiinni kolmion kannasta, jolloin rauta
soi koko ajan vaimennettuna. Jotkut toiset pitävät rautaa lappeellaan
kämmenellään, jolloin se on myös koko ajan vaimennettuna. Soitto kuulostaa
kuitenkin elävämmältä, kun sitä soitetaan sekä vaimennettuna että vapaana.
Yläkulmaan solmittu lenkki pannaan peukalon ympäri ja muilla sormilla
vaimennetaan alaspäin lyönnit ja vapautetaan ylöspäin lyönnit. Itse pidän
keskisormea yläkulmassa ja lenkkiä peukalossa. Näin rautaa on helpompi hallita
ylimääräiseltä heilumiselta, mutta se soi kuitenkin yhtä kauniisti kuin
vapaasti riippuessaan.
Eri tahtilajien soittaminen
Kun opettelee soittamaan
pimpparautaa, voi aluksi lyödä pelkkää ykköstä ylhäältä päin ylätankoon.
Tätä tapaa voi käyttää
myöhemminkin joissakin kappaleissa, esim. hitaissa, hartaissa katrilleissa.
Seuraavaksi opetellaan lyömään vuorotellen vaimennettuna alatankoon ja vapaana
ylätankoon. Soittopuikko kulkee siis edestakaisin ala- ja ylätangon väliä
musiikin tahdissa ja rauta vaimennetaan aina alas mennessä ja vapautetaan ylös
mennessä. Tämä soittotapa sopii esim. marssiin, polskaan, humppaan,
poloneesiin, katrilliin, menuettiin, hitaaseen valssiin, cajun-valssiin ja
jigiin. On huomattava, että esim. ravimarssissa ei voi käyttää kävelytahtia,
vaan täytyy ottaa nopeampi ravin poljento, mutta soittotapa on sama.
Valssi, hambo ja masurkka soitetaan siten, että lyödään kaksi kertaa vaimennettuna alatankoon ja kerran vapaana ylätankoon. Sottiisi, jenkka, polkka, tango ja foksi soitetaan lyömällä kaksi kertaa alatankoon siten, että puikko ei ensin osu välillä ylätankoon, mutta joka toisella kerralla osuu vaimentamattomaan ylätankoon . Jos soitettavassa kappaleessa on taukoja, ne pitää tietysti huomioida. Soinnin voimakkuutta säädetään lyömällä kovemmin tai hiljempaa.
Mainittakoon, että pimpparautaa käytetään myös muissa maissa. Esim. Cajun- ja Zydeco-kappaleissa Lousianassa kuuluu usein pimpparauta. Eräät rock-yhtyeetkin käyttävät pimpparautaa soiton elävöittämiseen. Toivottavasti tämä hieno soitin säilyy käytössä meilläkin ja saa ansaitsemansa arvostuksen.
Heli Laaksosen soittokeikka
Kaustisella
Valssi, hambo ja masurkka soitetaan siten, että lyödään kaksi kertaa vaimennettuna alatankoon ja kerran vapaana ylätankoon. Sottiisi, jenkka, polkka, tango ja foksi soitetaan lyömällä kaksi kertaa alatankoon siten, että puikko ei ensin osu välillä ylätankoon, mutta joka toisella kerralla osuu vaimentamattomaan ylätankoon . Jos soitettavassa kappaleessa on taukoja, ne pitää tietysti huomioida. Soinnin voimakkuutta säädetään lyömällä kovemmin tai hiljempaa.
Mainittakoon, että pimpparautaa käytetään myös muissa maissa. Esim. Cajun- ja Zydeco-kappaleissa Lousianassa kuuluu usein pimpparauta. Eräät rock-yhtyeetkin käyttävät pimpparautaa soiton elävöittämiseen. Toivottavasti tämä hieno soitin säilyy käytössä meilläkin ja saa ansaitsemansa arvostuksen.
Oma soittourani
Pääsin
Nytky-yhtyeeseen soittamaan pimpparautaa ja laulamaan kesäkuussa vuonna 1995,
kun Nytky oli saanut kutsun kahden viikon Amerikan kiertueelle. Silloinen
pimpparaudan soittaja ei uskaltanut mennä lentokoneeseen, joten minä pääsin
hänen tilalleen. Sain tiedon asiasta puoli vuotta ennen matkaa. Harjoittelin
soittamista joka päivä että sain sen tasolle, jossa sitä ei tarvitse ajatella
yhtään, vaan voi keskittyä laulamiseen. Opettelin ulkoa kaikki Nytkyn
ohjelmistossa olleet laulut.
Nytkyn vakituiseksi
jäseneksi pääsin 1.1.2000. Olen soittanut myös Turun Kaksiurivisissä Tapio
Vainiston johdolla, Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistyksessä Anna
Janka-Murroksen johdolla, Varsinais-Suomen maakuntaorkesterissa Antti-Jussi
Janka-Murroksen johdolla, Orivesi All Starsissa Antti Järvelän johdolla ja
Europeade 2017 tapahtuman yhteydessä pidetyssä Joki – Ån esityksessä Marjaana
Puurtisen johdolla.
Suoritin Suomen
Kansanmusiikkiliiton pronssisen pelimannimerkin Mynämäellä syksyllä 2012. Sitä
valvoi kolme tuomaria, joille piti antaa 20 kappaleen lista eri tanssilajeja
edustavia kappaleita. Niistä he valitsivat neljä minun soitettavakseni.
Kolmessa minua säesti kaksirivisellä Jenni Mäkelä, joka samalla suoritti itse
pronssimerkin. Yksi piti soittaa ilman säestystä, joten lauloin sen kappaleen
tunnistamiseksi.
Hopeamerkin suoritin
Kaustisella kesällä 2013 yhdessä Jenni Mäkelän kanssa. Tuomarit valitsivat 40
kappaleesta 6 soitettavakseni. Neljässä Jenni säesti ja 2 soitin yksin laulaen
melodiat. Jenni suoritti itse samalla hopeamerkin.
Kultanerkki tuli
sitten Orivedellä vuoden 2014 lopussa. Siellä listallani oli 60 kappaletta,
joista tuomarit valitsivat 8. Kuudessa minua säesti Kirsi Lindfors (nyk.
Jaakkola) viisirivisellä harmonikalla. Hän suoritti itse samalla kultamerkin.
Soitin yksin laulaen melodiat 2 kappaletta.
Heli Laaksosen soittokeikka
Kaustisella
Nytky oli
majoittuneena Ala-asteen erääseen luokkaan. Yhtenä aamuna Heli Laaksonen tuli
sisään ja kysyi saako täällä nukkua. Toivotin hänet tervetulleeksi, ja hän
valitsi patjan itselleen. Hän oli VIP-vieraana tullut Kaustiselle edellisenä
päivänä ja ajatellut majoittua telttaan leirintäalueelle. Kun hän oli ajanut
alueelle ja noussut autosta, tuli heti pari nuorukaista kysyen saavatko he
pystyttää Helin teltan. Se oli valmiina tuossa tuokiossa, ja Heli nosti
tarvittavat tavarat sisään. Yöllä rupesi satamaan. Aamulla, kun Heli heräsi,
hän kuuli kysyttävän, maistuisiko kahvi. Avulias herrasmies oli tehnyt
aamupalan valmiiksi ja tarjosi Helillekin. Heli oli hyvästä palvelusta
kiitollinen, mutta kun sade yhä yltyi, hän päätti siirtyä sisätiloihin.
Sattumalta hän tuli luokkaan, jossa minä, Antti Järvensivu ja Veikko Lahtinen eli
Nytky olimme.
Oli tosi mukavaa
kuunnella Helin juttuja, ja tunnelma oli korkealla, kun tuollainen
persoonallisuus oli tupsahtanut seuraamme. Harjoittelimme siinä Nytkyn esitystä
varten. Heli kuunteli keskittyneesti. Kun lopetimme, hän sanoi, että olisi kiva
osata soittaa jotain. Sanoin, että kaksirivinen ja mandoliini ovat ehkä vähän
vaikeita, mutta minä näytän miten pimpparautaa soitetaan. Esittelin hänelle
huolellisesti, miten eri tanssilajit soitetaan. Oppitunnin jälkeen Heli otti
pimpparaudan, löi sitä yhden kerran, antoi raudan minulle ja totesi: Nyy mää
voin sanno, ett mää olen Kaustisel soittanu. Kiitokseksi oppitunnista hän antoi
minulle runokirjansa Pulu uis, jonka kansilehdelle hän kirjoitti: Kaustisen
kämppiksel Terol ilost miält! Heli Laaksonen 14.7.2004.
Heli on vieraillut
muulloinkin Kaustisella. Kesällä 2014 hän toimi Varsinais-Suomen kavalkadin
juontajana.
Sattumia matkan
varrelta
Lensin kerran British
Airways yhtiön koneella Lontoosta New Yorkiin. Matkalla amerikkalainen mies
tuli kysymään, että onko minulla pimpparauta mukana. Kun sanoin, että on se,
niin hän pyysi minua tulemaan New Yorkissa pubiin, jossa pidetään illalla
jamit. Siellä oli kiva soitella mukavassa porukassa eikä tarvinnut tilata
juomia, soittaa vaan. Mies oli nähnyt Nytkyn soittavan Göteborgin kadulla
Nordlek
tapahtuman aikana ja
painanut minun kasvoni mieleensä.
Liettuan Alytaysissa
Nytky esiintyi urheilukentän laidalla, kun rupesi reippaasti satamaan. Antin ja
Veikon viereen tuli äkkiä tytöt pitämään sateenvarjoa. Minun viereeni ei
tullut, kun sillä ei ollut niin väliä, vaikka minun pelini kastuikin.
Kerran eräs mies tuli
Nytkyn esityksen jälkeen kanssani juttelemaan. Hän oli kiinnostunut siitä miten
pimpparaudalla soitetaan. Näytin muutaman soittokuvion. Sen jälkeen hän sanoi,
että voisi ehkä soittaa pimpparautaa, jos joku toinen virittää sen.
Jos haluat nähdä, miten eri tahtilajit soitetaan, katso YouTubessa video Pimpparaudan ABC.
Kristuksen syntymäjuhla Ambrosius Francken 1605-10 |
Kiuruveden seppä Erkki Saastamoinen (Koivujärven Väinämöinen) |
Rauno Nieminen Ikaalinen |
Juhana Nyrhinen Ylöjärven Kuru |
Ylärivissä Erkki Saastamoisen tekemät D- ja G-rauta, alarivissä vasemmalla Juhana Nyrhisen tekemä FB-rauta ja kaksi tehdastekoista triangelia |
Rauno Niemisen ja seppä Eino Skytän tekemiä pimpparautoja |
Kaksoislyönnin kaavio |
Nytky-yhtye |
Jenni ja Tero Mynämäellä |
Tero ja Jenni Kaustisella |
Tero ja Kirsi Orivedellä Tuomarit Karoliina Kantelinen Markku Lepistö ja Jari Komulainen Valvoja Päivi Ylönen-Viiri |
Heli Laaksonen Kaustisella |
Heli Laaksonen Varsinais-Suomen kavalkadin juontajana Kaustisella 2014 |
Taivaallinen pimpparaudan soittaja ei tarvitse lyöntipuikkoa. Sormet riittävät ja herkkä erikoisrauta. |
Eustache Le Sueur La Muse Terpsichore |
Cajun triangle player |
Angelika Kaufmann Allegra 1779 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti